Det er «same procedure» hvert år – den ene mer ektefølte reklamefilmen enn den andre slippes i anledning jul. Og de funker.

Vi snakker ståpels, klump i halsen og ekte tårer i øyekroken. Vi kan rett og slett ikke få nok av julereklamer. Det er som å spille de samme julelåtene, spise den samme julematen og pynte treet med de samme julekulene år etter år. Litt klisjé, men mest av alt tradisjon. 

1. NSB – Julereisen (2007)

Ingen annen julereklame summerer opp den norske julen bedre enn denne klassikeren fra 2007 som har blitt sendt på TV igjen og igjen. Ja, den er så fin og tidløs at den vant en Sølvfisk for beste desember-film flere år etter at den kom ut.

2. Allegro – English for Beginners (2016)

Vi gråter ikke. Du gråter. Rett og slett en polsk perle av en julereklame. Polens største auksjonsnettsted, Allegro, tar oss med inn i historien om en eldre polakk som bestiller seg boken «English For Beginners» og setter i gang med å lære seg et nytt språk. Det som er så utrolig fint med denne er at den er enkel og subtil, og likevel klarer å trigge nysgjerrigheten hos seerne fra første sekund. Dette er gåsehud-materiale av en annen verden.

3. John Lewis – Buster the Boxer Dog (2016)

Julereklamene fra det britiske varemagasinet John Lewis koster en formue å lage, og er intet mindre enn verdenskjente. De får så mye omtale og oppmerksomhet at det går sport i å lage parodier og egne utgaver av julereklamene deres på det store internett. Vi har valgt å vise filmen fra 2016 fordi dyr og barn aldri slår feil. Reklamen kostet svimlende sju millioner britiske pund å lage, og er med sitt humoristiske tilsnitt et deilig innslag av latter i en ellers lang rekke av svært tårevåte filmer. For å sikre god spredning av kampanjen og hovedrolleinnehaveren Buster, fikset varemagasinet skreddersydde Buster-filtre på Snapchat og lot folk prøve trampolinen gjennom VR i butikkene sine.

4. Hafod Hardware – Be A Kid This Christmas (2019)

Fra sju millioner pund til en skarve tusenlapp: Følelsesladde øyeblikk trenger heldigvis ikke koste skjorta. Reklamen nedenfor ble en stor snakkis i 2019, og kostet bare 1000 kroner å lage. I filmen er det sønnen til jernvarehandelens eier som spiller hovedrollen: Arthus på to år. Det skulle vise seg å være en god taktikk. På under en uke hadde filmen blitt vist mer enn en halv million ganger på YouTube og fått over 9900 likes på Twitter.

5. Elkjøp – La gavene tale, Tenåringen (2016)

Elkjøp har mange godbiter når det kommer til julereklamer. Til å være elektronikkbutikk klarer de virkelig å snakke rett til hjertet. Gang på gang. En av våre absolutte favoritter handler om at det kan være vanskelig å si hva man virkelig tenker og føler. Filmen, som har en far og en sønn i hovedrollene, har fått skryt fra flere hold for å vise frem transidentitet på en varm og god måte.

6. Harvey Nichols – Sorry, I Spent It on Myself (2013)

Til slutt har vi en film som har innkassert en mengde løver på Cannes Lions-festivalen, men som også har fått masse kritikk for å gå totalt på tvers av det tradisjonelle julebudskapet. Spørsmålet er om det er smart å være litt smakløs? De fikk i hvert fall masse oppmerksomhet for å tøye julestrikken litt. Fun fact: De tullete gavene i filmen kunne kjøpes på kjøpesentrene deres, og ble utsolgt i løpet av få timer samme dag som kampanjen gikk live.

I Gambit H+K lager vi kampanjekonsepter for en rekke virksomheter. Les mer om noen av våre siste kreative prosjekter Nattevandring for bærekraftsmålene, Ting vi er stolte av og Det er en styrke å være mange.