Julenissens omdømme

– og hva virksomheter kan lære av ham.

Forskning viser at nissen har like stor troverdighet som legen. Her er hvorfor.

Konsistent konsept – Nissen er tro mot sitt konsept. Han får sikkert mange innspill på hvordan han kan gjøre konseptet enda bedre, men han holder seg strengt til de prosedyrer og leveranser som har fungert i en årrekke. Kall han gjerne konservativ, men jeg tror mye av grunnen til suksessen ligger her.

Stått imot trender – Alle bedrifter kan iblant bli fristet til å gjøre forandringer for å tilfredsstille flyktige trender. Nissen går aldri i den fellen. Uavhengig av om for eksempel hvitt, langt skjegg og store beltespenner er trendy eller ikke, insisterer han på å se lik ut år etter år. Her har mange virksomheter noe å lære.

Høy servicekvalitet – Nissen leverer alltid på tid, har aldri rotet bort en pakke og er alltid imøtekommende når det forventes. Med tanke på den vanvittige logistikken som ligger bak nissens leveranser juleaften og 1. juledag er det meget imponerende.

Robust franchisekonsept – Rundt om i verden er det mange som spiller rollen som nisse. Skulle det være at drakten er for liten, at strikken er synlig eller at skjegget henger 10 centimeter under haken, fungerer det likevel. Det forteller meg at konseptet grunnleggende er knallsterkt. Nissen kan derfor bruke et stort franchisenettverk uten å risikere omdømmet.

Ikke blitt for grådig – Det kanskje mest bemerkelsesverdige med nissen er at han ikke har forsøkt å få innpass i andre høytider enn julen. Han har åpenbart ledig produksjonskapasitet i store deler av året og sikkert mange medarbeidere som går og kjeder seg. Selv om styret nok har forsøkt å presse ham, har nissen stått imot. Nissens integritet bidrar til hans gode omdømme.

Beholdt magien – Det er mange eksempler på virksomheter som har hatt en egen mystikk i en periode, gjerne knyttet til en profilert toppsjef, men som over tid har blitt oppfattet mer som en av mange tilnærmet like aktører. Nissen har klart å beholde magien og bringe den videre til nye generasjoner. Dette gir nissen en metaverdi som er godt for omdømmet.

Høy kundedeltakelse – Nissen leverer bare en del av alle gavene som gis og fås i julen. Likevel evner han ofte å få æren for alle gavene. Å få kundene til å stå for store deler av innsatsen selv vet vi er en god forretningside. Jeg vil si at nissen har perfeksjonert denne modellen.

Ingen skandaler – Nissen har mange hjelpere og det er svært store verdier i omløp. Likevel leser vi aldri at noen av hjelperne har stjålet noe eller blitt tatt for korrupsjon. Selvsagt har det skjedd, men nissen har en meget god krise- og beredskapsorganisasjon som tar hånd om sakene før de når mediene. En viktig forutsetning for et godt omdømme.

Unngått overeksponering – Nissen er bare synlig når det er forretningsmessig fornuftig. Nissen gjør ikke sommerintervjuer fordi han savner seg selv i mediene. Nissen porsjonerer riktig og passer på at kundene ikke går lei av ham. Det styrker omdømmet.

Fornuftig overvåkning – Nissen har som kjent et overvåkningssystem uten sidestykke. Han vet hvorvidt hver eneste en av oss har vært snill eller ikke. Likevel bruker han denne informasjonen klokt og unngår at folk føler seg overvåket eller forfulgt. Han straffer heller ikke de mindre snille altfor hardt. Jeg vil si at alle overvåkningsorganisasjoner som er opptatt av sitt omdømme har mye å lære av nissen.

Intet innsyn – Det er et faktum, selv om det kanskje ikke er noe å etterstrebe, at nissen har sikret seg at ingen har innsyn i hans finanser. I utgangspunktet har nissen ingen inntekter og meget store kostnader. Det fungerer sjelden så mange år på rad som nissen har holdt på. Så det er noe i forretningsmodellen vi ikke vet. Eller så står det pengesterke mennesker bak som holder sin identitet skjult. Uansett, med sin modell unngår nissen at nebbete finansjournalister graver i hans forretning og potensielt henger ham ut for dårlig økonomistyring. Det gjør omdømmearbeidet lettere.

Nissen bør være en inspirasjon for alle som arbeider med å sikre og forbedre sitt omdømme!

Bannerbilde: Photo by hue12 photography on Unsplash