Snart begynner folk å reise igjen – slik kan kommunikasjon få gjestene dine tilbake.

Norsk reiseliv skal øke eksportverdien med 20 milliarder innen 2030, og det innenlandske konsumet tilsvarende mye. Antallet reiselivsrelaterte jobber skal øke med 25 prosent i samme periode. Reiselivet skal bidra til at Norge blir et lavutslippssamfunn, at lokalsamfunn er attraktive steder å bo, og at gjestene som kommer bruker aktivitets-, kultur- og mattilbudene i enda større grad enn tidligere.

Les også: Vurderer du å bygge en fagekspert? Her er sjekklisten du trenger

Her er 7 kommunikasjonstips du som reiselivsaktør kan ta med inn i sommeren:

1 Kommuniser den nye normalen

Ingen vet hva som blir som før – og hva som er varig endret. Kommuniser de endringene du tror på og hvordan de påvirker konseptet og gjesteopplevelsen.

2 Ikke vent på stamgjestene

Er det de samme gjestene som vil komme tilbake – og er det de du ønsker? Kanskje bør du se på hele merkevareplattformen og kommunikasjonen på nytt.

3 Vær klar til å endre deg – igjen

Bruk internkommunikasjon effektivt for å sikre at alle medarbeidere er forberedt på mye endringer og en bratt læringskurve de kommende månedene og årene. Bruk også egne kanaler aktivt for å forsikre kunder om deres omstillingsdyktighet.

Les også: Her er de tre viktige stadiene i en endringsprosess – slik får du med de ansatte gjennom kommunikasjon

4 Bygg tillit gjennom menneskene

Den beste og raskeste måten å bygge tillit på nå, er ved å gi merkevaren ansikter. La menneskene i virksomheten, ikke logoen, være avsender av budskapene.

5 Gjennomgå nye krisetreninger

Få var forberedt på koronapandemien. Pass på å gjennomgå krisetreninger som tar for seg pandemi-relaterte scenarioer, sånn at du er bedre forberedt til å håndtere det i fremtiden.

6 Vinn oppmerksomheten – ikke priskrigen

Det kan ikke bare handle om salg. Kommunikasjon må inspirere, engasjere og informere. Du behøver ikke vinne priskrigen for å vinne gjestene.

7 Bærekraft, bærekraft, bærekraft – “Build back better”

De som mener det er uviktig, behøver ikke ta seg bryet med å starte opp igjen …

Les også: 7 råd for effektiv bærekraftskommunikasjon

Dette kan vi bistå din virksomhet med:
  • Destinasjonsutviklingog posisjonering
  • Utvikling av kommunikasjonsplaner
  • Mediehåndtering og proaktive medieutspill
  • Krisehåndtering og medietrening
  • Innholdsproduksjon og medier
  • Digitale strategier og kampanjer
  • Bærekraftskommunikasjon
  • Nasjonal og lokal myndighetskontakt
  • Eventer og gjennomføring av workshops
  • Kreative markedskampanjer