Wabø kommer fra jobben som gründer og partner i strategi- og ventureselskapet Agera. Han har tidligere vært toppleder i Geelmuyden Kiese, Ogilvy og Dinamo. Han tar over som administrerende direktør i januar 2023.

Les det ferske intervjuet med Andreas:

Hill+Knowltons nye sjef sa egentlig nei da han ble spurt. Men en ting gjorde at han ombestemte seg.

– Jeg hadde ingen planer om å bytte jobb, og da rekrutteringsbyrået ringte og lurte på om jeg ville ta en prat takket jeg pent nei. Jeg stod og holdt på med noe, så det var en kort samtale.

Så ringte de meg opp igjen. «Vil du ikke høre hvilket selskap det er snakk om engang?». Så fikk Wabø vite at det var snakk om hans gamle erkekonkurrent.

– Den gang var Hill+Knowlton, eller Gambit som selskapet het før, en sterk konkurrent. Det var selskapet som var «the one to beat», sier Wabø.

Andreas Wabø legger ikke skjul på at han har et visst konkurranseinstinkt.

– Jeg liker å vinne. Konkurranse mellom byråene er sunt. Det gjør oss alle bedre. Men det viktigste er jo å hjelpe kundene våre å vinne. Det å bygge et team med dyktige folk og en kultur der det er en fighter-spirit, det motiverer meg. Det er mye som kan kopieres og etterlignes, men en god vinner-kultur er unik, og den skapes bare i et fellesskap.

Vil bygge Norges beste kommunikasjonsbyrå

Hva ser du mest fram til med å bli leder i Hill+Knowlton?

– Jeg gleder meg til å bli kjent med alle som jobber i selskapet og sammen med dem utvikle det beste kommunikasjonsbyrået i Norge.

Du blir leder for et av de største kommunikasjonsbyråene i Norge når du starter i januar. Men du sier du ikke liker ordet «sjef». Hvorfor ikke?

– Jeg skal være en leder og ikke en kommandosentral. Begrepet «sjef» er ikke forenelig med en moderne lederstil. Vi må være ett lag med et sterkt «vi» og ikke én sjef med et sterkt «jeg». Min viktigste jobb er å bygge laget og få det beste ut av hver og en. Det er klart man også må kunne skjære igjennom og ta noen upopulære avgjørelser, men jeg har tro på at vi finner de aller fleste løsningene sammen.

Topplederrådgivning, innovasjon og kommunikasjon  

Hva er den viktigste læringen du tar med deg fra en lederbakgrunn innen management consulting, kommunikasjon og reklame?

– At alt henger sammen. Uten strategi blir gjennomføring en aktivitet uten mål og uten aktivitet blir strategi en plan uten mening. En god strategi er både kreativ og kommunikativ, min erfaring er at disse fagområdene er gjensidig avhengig av hverandre.

Hvordan vil kundene merke at Andreas er kommet inn?

– Jeg har alltid hatt et sterkt fokus på kundene og at de skal få den beste kompetansen og løsningene knyttet til deres behov. Derfor må vi rekruttere de flinkeste folka. Jeg har i mange år jobbet med ulike oppgaver innenfor topplederrådgivning, strategi, kommunikasjon og kreativitet, og jeg håper jo den kombinasjonen vil verdsettes av kundene her også. 

Vil bygge en vinnerkultur

Andreas kommer til Hill+Knowlton fra strategi- og ventureselskapet Agera, som han selv var med å starte. Han har ledererfaring fra flere selskaper i ulike bransjer gjennom mer enn 20 år. Andreas har erfart at særlig en ting er viktig om man skal lykkes.

– Noe av det viktigste jeg har lært er kraften som ligger i en kultur som trekker i samme retning. Folk som deler en felles ambisjon har det også morsommere på jobb og presterer bedre. Det kommer kundene til gode. Kultur skapes av og med folkene som jobber i selskapet.

Men hvordan bygger man en slik kultur?

– Litt forenklet, det er tre grunnleggende elementer som må være på plass. Retning, mening og tilhørighet. Man må finne en tydelig retning som gir mening og skaper tilhørighet. Det å høre til et lag som har en tydelig hensikt gir kraft og motivasjon.

Hva er dine sterkeste lederkvaliteter?

– Det bør egentlig andre svare på, men jeg har blitt fortalt at jeg er en god lagbygger. Jeg er nok også ganske transparent og åpen. Jeg sier ting som det er og er meg sjøl, både privat og på jobb.

Hva ser du som styrkene til Hill+Knowlton?

– Det er litt tidlig å være helt spesifikk på dette, da jeg ikke kjenner selskapet så godt ennå. Men Hill+Knowlton er et av Norges største kommunikasjonsmiljø med mange flinke folk. Det gir en stor bredde slik at vi kan hjelpe kunder med hele spekteret av kommunikasjonstjenester. Hill+Knowlton har også en internasjonal rekkevidde hvor vi kan trekke på kompetanse fra mange markeder. Vi har også en stor fordel av et nært samarbeid med vårt kontor i Brussel.