Mai Britt Hellenes skreddersydde sin egen vei inn i byrå-verden. Overgangen fra motebransjen var ikke så stor som hun hadde trodd. 

Vi har tatt en prat med Mai Britt om erfaringer og opplevelser hun har fått fra det første halvåret i avdelingen for markedskommunikasjon hos Hill+Knowlton.

Hvordan endte du opp i Hill+Knowtlon?

– Det var egentlig litt tilfeldig at det ble byrålivet på meg. Jeg startet med en utdanning innenfor mote, og etter noen år i bransjen bestemte jeg meg for å starte ny utdannelse med Strategi og PR på Westerdals. Under studietiden ble jeg introdusert til flere byråer og fikk prøvd meg som praktikant hos Patrikson Communication, før jeg senere ble ansatt i byrået Släger. Mens jeg var i Släger ble jeg kontaktet fra Hill+Knowlton, som ble et tilbud jeg ikke kunne si nei til – og gud så glad jeg er for det!

Du begynte jo akkurat når samfunnet ble back to normal, Gambit H+K ble Hill+Knowlton og vi flyttet inn i Via Vika, hvordan har det første halvåret vært?

– Føler jeg startet i en spennende tid. Det var på en måte mye nytt for meg, men også for kollegaene mine. Den første tiden har bydd på spennende utfordinger og jeg føler jeg har allerede har vokst mye i rollen min. Det tilrettelegges for at jeg kan gjøre en god jobb for alle kundene mine og jeg føler meg heldig som får lov til å jobbe så variert. Det er alt fra tradisjonell PR, events, spons, sosiale medier, strategi og konseptutvikling. 

Hvordan opplever du arbeidskulturen i Hill+Knowlton?

– Jeg fikk verdens beste velkomst og følte meg fort «hjemme». Noe av det viktigste for meg i en jobb er å ha en hyggelig arbeidskultur, og der scorer Hill+Knowlton høyt, mener jeg. Jeg trives på jobb og det sosiale bidrar mye til det. Det er de «små» tingene som lunsj på taket, debrief av helgen med Stian i resepsjonen og planken (nesten) hver dag på markedsavdelingen.

Er det noe erfaringer du spesielt vil trekke frem?

– Det må bli et av de første prosjektene mine, nemlig Arendalsuka. Jeg ble koblet på prosjektet fra start og fikk derfor følge prosjektet fra A til Å. Fra ide, til problemløser, eventplanlegger, innholdsprodusent, sikre paneldeltakere og til slutt være til stede under uka. Vi jobbet på tvers av landegrenser og det var til tider utfordrende, men veldig lærerikt og ikke minst hyggelig. Til tross for at jeg er sørlending, var det første gang jeg var på Arendalsuka. Og med ikke den «typiske» bakgrunnen de fleste som er på Arendalsuka har, var det ekstra stas å vinne oppmerksomheten til politikere, næringstopper og ministere på noe jeg hadde vært prosjektleder for. Et veldig altoppslukende prosjekt som resulterte i tomhet da det var over.

Vil du oppsummere hvordan det er å jobbe i Hill+Knowlton?

– Lave skuldre i et høyt tempo!

– Det gøyeste med å jobbe i PR syntes jeg er relasjonsbygging. Det å bli kjent med folk som brenner for det de gjør og lytte til deres behov for så å komme på løsninger, ja det er nok det gøyeste.