Det er nok av bedrifter som mener de verken produserer noe særlig innhold eller trenger det. De glemmer noe viktig: Det meste av kommunikasjonen er nemlig innhold – og det fungerer best om du har en plan for hvordan du bruker det så effektivt som mulig. Her er noen nyttige tips.

Jeg snakket en gang med en kunde som sa at de ikke trengte noen plan for innholdet fordi de ikke ønsket seg mange artikler på nettsidene. Da jeg spurte hva de hadde tenkt å fylle de sosiale kanalene med, om de skulle delta på konferanser fremover og om de ville få mer ut av alt arbeidet som ligger bak slike deltagelser, ble kunden svar skyldig:

– Nja, men det er jo ikke innhold …

– Jo, det er det!

Alt er innhold

Nøkkelen er å tenke at alt er innhold, og at alt du lager og gjør skal spille sammen med selskapets formål, kommunikasjonsstrategi og målene dere har satt dere. Jo mer helhetlig du tenker om begrepet innhold, jo bedre fungerer det.

Ta for eksempel talen du brukte lang tid på å skrive, og som gikk på rundgang hos fagfolkene og i kommunikasjonsavdelingen. Den trenger ikke støve ned i en skuff etter at den er brukt. La den få nytt liv ved å gjenbruke den på andre flater. For eksempel kan du dele opp innholdet i kortere deler og bruke disse som engasjerende historier i sosiale medier. Den kan være et ypperlig grunnlag for en kronikk, eller hva med å la den bli en LinkedIn-blogg?

Produserer du innhold på vegne av deg selv, eller kanskje en fagperson i selskapet du jobber i? Her er våre tips til hvordan du bygger en fagekspert. 

Tenker du helhetlig og kreativt om det du produserer, vil du oppdage at innholdsproduksjonen deres øker i omfang og har en forsterkende effekt – uten at du nødvendigvis legger inn mange flere timer.

Gjenbruk med en plan

Det er altså lurt å gjenbruke tingene du lager på andre arenaer og i andre formater. Det vil kun ha en forsterkende effekt. For eksempel kan presentasjonen du lager til neste konferanse være en ypperlig knagg for medieutspill, nye frokostmøter og studentaktiviteter. Talepunktene kan bli godt, målrettet innhold mot målgruppene dine i forkant av konferansen. Bruker du talen din som en smakebit på det du vil formidle, kan du gjøre målgruppene dine enda mer interessert i å se deg på podiet – og øke sjansen for at de vil høre på deg.

Så trenger du selvsagt ikke gjør alt dette hver eneste gang, men det ligger mye gull i å ta en ekstra runde og tenke gjennom hvordan du kan gjenbruke innholdet på flere strategiske måter for å oppnå et mål.

Presentasjonen du lager til neste konferanse kan være en ypperlig knagg for medieutspill, nye frokostmøter og studentaktiviteter

Tilpass innholdet etter kanal og målgruppe

Når du gjenbruker innholdet ditt på ulike flater, er det viktig å huske på at også mottakeren endres.  Sjekk om du bør løfte frem andre poenger, endre oppbygning eller tilpasse tone of voice for å gjøre innholdet relevant for de ulike mottakerne. Det er tross alt stor forskjell på å snakke til en myndighetskontakt på høyt nivå, unge målgrupper, fagmiljø eller «mannen i gata».  I tillegg har også kanalene forskjellige preferanser for hvordan innholdet ditt best skyter fart gjennom algoritmene.

Innsikt i målgruppene er avgjørende for å være relevant. Les mer om hvordan vi i Gambit H+K kartlegger dem du trenger å treffe – fra adferd og holdninger til mediebruk.

Så la meg utfordre deg: Tenk på innhold som noe større, noe som planlegges og gjenbrukes bevisst. Slik kan du forsterke budskapet ditt til flere og jobbe smartere for å både oppnå kommunikasjonsmålene dine og selskapets strategi.