Skal man lykkes som nykommer på børsen er tydelig og tillitsskapende kommunikasjon viktig.

I fjor hadde vi rekordmange nynoteringer på Oslo Børs. Nå har børsbjellen stilnet betydelig, blant annet som følge av krig og generell usikkerhet. Men også svak kursutvikling for mange av nykommerne kan ha dempet appetitten hos selskaper som vil på børs, men som foreløpig sitter på gjerdet. Både nykommerne og de som venter på bedre vær gjør lurt i å jobbe med kommunikasjonen sin.

Analytikere og investorer er som regel en ny målgruppe for børsnykommerne. For å overbevise disse er det ikke tilstrekkelig å ha en god forretningsmodell og et sterkt vekstpotensial. Man må evne å kommunisere på en enkel, troverdig og tillitsbyggende måte.

Enkel, fordi analytikere og investorer er som folk flest. De har begrenset med tid til å sette seg inn i selskapets produkter, strategi, forretningsmodell og drivere. Selskapet må selv sørge for at budskapet forstås, og det nytter lite å sutre i etterkant hvis de ikke gjør det.

Troverdig, basert på innsikt og fakta, gjerne fortalt på en engasjerende og fremoverlent måte, men uten å skjønnmale. Skap realistiske forventninger, hvis ikke går det på tilliten løs over tid.

Tillitsbyggende: Analytikere og investorer er særlig opptatt av tillit til:

  • Ledelsen – kan de sakene sine, og har de gjennomføringskraft? Er de åpne om både gode og dårlige nyheter? Leverer de på løftene og utsiktene?
  • Strategien – hvor vil de, hva er visjonen, og er selskapet på rett vei?
  • Innovasjonskraften – evner selskapet å justere kursen underveis? Både for å møte etterspørselen og effektivisere produksjonen/tjenesteutviklingen?
  • Vekstpotensialet – Hvordan ser markedet ut fremover? Hvilken posisjon har selskapet? Kan forretningsmodellen skaleres?

En børsnotering gir mye oppmerksomhet og er en fantastisk mulighet til å nå ut til et bredere publikum. Sørg for å utnytte momentet til å fortsette å kommunisere enkelt, troverdig og tillitsbyggende.

-For å overbevise disse er det ikke tilstrekkelig å ha en god forretningsmodell og et sterkt vekstpotensial. Man må evne å kommunisere på en enkeltroverdig og tillitsbyggende måte, skriver seniorrådgiver Scott Engebrigtsen.

Om Hill+Knowlton

I Hill+Knowlton har vi bred tjenesteportefølje, dyp sektorinnsikt, lokale eksperter og internasjonal gjennomføringskraft.

Vi er et norsk kommunikasjonsbyrå med internasjonalt eierskap. Gjennom Hill+Knowlton-konsernet har vi tilknytning til 80 kontorer over hele verden, noe som gjør oss unikt tilpasset en verden der bedrifter og merkevarer opererer på tvers av bransjer og landegrenser. 

Hos oss jobber det mer enn 50 dyktige rådgivere med ekspertise på myndighetskontakt, virksomhetskommunikasjon, kreativitet og markedsføring.