Gambit-kampanje nominert til verdens beste det siste tiåret

Kampanjen «Gjenfødt» er nominert til tiårets beste Public Relations-kampanje av SABRE Awards. Konseptet ble utviklet av  Gambit H+K på vegne av Norad og er en av 16 nominerte. Totalt 40 000 bidrag fra de siste ti årene ble vurdert.  

Kampanjen ble lansert i 2013 for å informere og engasjere unge voksne om resultatene av norsk bistandsarbeid. På gjenfodt.no fikk besøkende sin Facebook-profil født på ny og på den måten et innblikk i hvordan deres liv kunne blitt om de hadde blitt født i et utviklingsland som Malawi, Vietnam eller Brasil. Faktorer som utdanningsnivå, barnedødelighet, krig og naturkatastrofer ble brukt for å fortelle en livshistorie som kunne handlet om deg.   

– Ved å gi nordmenn en ny Facebook-profil med relevante statusoppdateringer, rettet vi fokus mot små og store utfordringer i hverdagen til dem som lever i utviklingsland, og gjorde bistandsproblematikken levende og nær. Det var nok en av suksessfaktorene, i kombinasjon med en kreativ idé og et innovativt kommunikasjonsgrep. Det hadde vært utrolig gøy å gå helt til topps i kåringen. Vi er veldig stolte av kampanjen, uavhengig om den blir kåret til tiårets beste PR-kampanje, sier senior kommunikasjonsrådgiver Marte Lid i Norad.

200 000 nordmenn ble gjenfødt  

Kampanjen ble kåret til verdens beste av SABRE Awards i 2013, og den har vært med å forme hvordan Gambit H+K jobber med integrerte kampanjer i dag.  

 – Dette var en av de første store digitalkampanjene som knyttet selve brukergrensesnittet på Facebook sammen med budskapet, og slik sett banet vei for PR- og reklamebyråer over hele verden. Nominasjonen beviser også at de beste ideene holder seg relevante lenge. Vi er utrolig stolte av Født på ny i Gambit H+K og heldige som har fått tillit til å gjøre mange kreative kampanjer for Norad, sier kundeansvarlig i Gambit H+K, Marius Myhrvold  

– Etter Gjenfødt-kampanjen har vi vokst og blitt en stor kreativ avdeling i Gambit H+K som kombinerer innsikt med knallgode kreative ideer, fortsetter Myhrvold. 

Hele kampanjen er utviklet av Gambit H+K og Dekode, i tett samarbeid med Norad. Innholdet i de ulike tidslinjene er laget ved å samle blant annet statistikk, filmer, nyheter og resultater av norsk bistand, men også bilder og musikkvideoer knyttet til hvert av landene. I løpet av kampanjeperioden ble over 200 000 nye tidslinjer generert, inkludert tidslinjer til kjente personer som Kronprins Haakon.  

Det er fortsatt mulig å besøke gjenfødt.no og bli født på ny. Noe av innholdet på nettsiden vil ikke fungere som opprinnelig tiltenkt. For å lese mer om kampanjen, se vår case-side.

Du kan stemme på kampanjen ved å klikke på “Born Again” i the Holmes Report sin side for avstemming.