I en tid hvor vi ikke møtes fysisk lenger så er det å formidle og forklare på en god måte kanskje enda viktigere enn før. Klare budskap, trygghet i situasjonen, og i disse tider en god kameravinkel, er noe av de viktigste i møte med pressen. For når hovedmålet er at publikum skal sitte igjen med ditt budskap, da må forstyrrende elementer skrelles vekk, og talen være klar.

Men som med så mye annet så er også møte med media noe man blir bedre på når man har gjort det mange ganger. Derfor er praktisk trening og kontinuerlig evaluering underveis noe av det vi bruker mest tid på i våre medietreninger.

Vi kommer til å reise mindre og ha færre fysiske møter en god stund fremover, men å utvikle budskap, lære seg teknikker for å formidle det man ønsker og føle seg trygg gjør vi også digitalt. For mange vil en digital intervjusituasjon være det mest aktuelle, og vi øver på hvordan disse intervjuene skiller seg fra vanlige videokonferanser, TV og radio.

Å stille til intervju betyr ikke at du skal skjule noe, det betyr at du skal være trygg på budskapet ditt og hva du vil si. Det finnes gode verktøy for å håndtere vanskelige spørsmål og formidle på en klar måte, men verktøyene må brukes aktivt for at de skal sitte i ryggmargen. Det kan bety trening foran speilet, med kolleger, eller med eksterne medietrenere med journalistbakgrunn. Ofte ser vi at nivået heves enda et hakk når man får innspill fra eksterne, og at treningen tas enda mer på alvor.

Vi har alle ulik erfaring når det gjelder møte med media, derfor tilpasser vi treningen etter behov, ønsker og nivå for personen eller gruppen som trenes. Er du nysgjerrig på hvordan vi jobber og hvordan vi kan tilpasse trening for din bedrift? Ta kontakt for en uforpliktende prat, så finner vi en løsning som fungerer for dere.