Agria Dyreforsikring: Norges dyrehelter

Det funker å la pels- og fjærkledde favoritter få spille hovedrollene! Kampanjen Norges dyrehelter har kapret hjertene til journalister og publikum over hele landet. 

Agria Dyreforsikring (heretter kalt Agria) er et lite forsikringsselskap i Norge som spesialiserer seg på forsikring av husdyr. I 2014 hadde kun 34 prosent av dyreeiere hørt om Agria. Dette tallet ønsket de å øke. Vi fikk derfor i oppdrag å hjelpe dem med å posisjonere seg som forsikringstilbyderen med spesialkompetanse på dyreforsikring, med et ektefølt dyreengasjement.  

Et hårete konsept 

Dyrene våre engasjerer bredt i Norges befolkning. Historier, bilder og videosnutter av dyr får mye oppmerksomhet i tradisjonelle medier og sosiale medier – og ofte er det de ekstra morsomme eller spektakulære handlingene som stjeler showet. I tillegg har du alle de pels- og fjærkledde hverdagsheltene som daglig hjelper mennesker. Det ble avgjørende å utvikle et unikt og kreativt kommunikasjonskonsept som tok utgangspunkt i nordmenns begeistring for husdyr. 

Det finnes mange kåringer som hedrer mennesker som kjemper for dyrenes rettigheter, men ingen kåringer i Norge som berømmer dyr som hjelper mennesker. Noe så rart hadde aldri før blitt gjort. Agria bestemte seg for å etablere en pris som tildeles et dyr som på sitt vis gjør en forskjell for mennesker. Vi skulle hente inn historier fra hele landet og vise dem frem for allmenheten. 

Resultatet ble «Norges dyrehelter»; en ærespris som berømmer dyrenes innsats i samfunnet. Slik kunne Agria vise frem sitt samfunnsengasjement og sette «dyrenes viktige rolle i samfunnet» på dagsordenen. 

10 delvinnere – 1 nasjonal vinner 

Konseptet var spesielt egnet til å skape engasjement og organisk spredning. Agrias Facebook-side ble hovedkanal i kampanjen, og det ble utviklet en mobilvennlig Facebook-applikasjon som skulle håndtere alle nominasjonsbidrag.  

Under konkurransen skulle det kåres totalt ti delvinnere og en hovedvinner av en dedikert jury. I ti uker kunne man derfor gå inn på applikasjonen og nominere sin kandidat. Det var ingen begrensning for hva slags dyr som kunne nomineres, og alt fra hverdagshelter til de som har utmerket seg i helt spesielle situasjoner har blitt nominert til Norges dyrehelter. 

Pelskledde influensere 

Norsk Kennel Klub (NKK), Norges Rytterforbund (NRYF) og Norske Rasekattklubbers Riksforbund (NRR) ble med som samarbeidspartnere på kampanjen, i tillegg til at vi flere år fikk med utvalgte «ambassadører» i juryen, som dyrevennen og hundemamma Mia Gundersen i 2016 og katteinfluenseren Jesperpus i 2017 og 2018. 

På slutten av kampanjeperioden arrangerte Agria en overraskelsesfest for hovedvinneren og den intetanende eieren av dyret. Til stede var venner, familie, media, samarbeidspartnere og Agria som overrakte prisen. 

Over 300 medieoppslag 

I perioden 2014-2018 gjennomførte Agria kampanjen og delte ut prisen årlig. Det er helt tydelig at historiene har klart å treffe en nerve hos både journalister, lesere og engasjerte dyrevenner. Kampanjen har blitt omtalt i alle de største TV-mediene, samt i riksmedier og lokale medier. 

 Resultater 2014-2018:  

  • 4200 nominasjoner
  • 330 medieoppslag i lokale, regionale og nasjonale medier
  • 280 000 delinger, likes, kommentarer i sosiale medier 
  • 50 prosent av dyreeiere har kjennskap til Agria
Sector: Helse + Livsstil
Specialist expertise: Event, Kreativitet + Kampanje | The Studio, Innhold + Publisering, Markedsføring
Office: Oslo