Circa – Changing chemistry for good™

Hill+Knowlton Norge hjalp Circa Group på børs (Euronext Growth) i 2021 og nå har vi også utviklet deres formål, merkevarehistorie, visuelle identitet og nye nettside. Circa er en storskalaprodusent av et plattformmolekyl som muliggjør produksjon av sikrere, mer bærekraftige og verdifulle biobaserte kjemikalier som brukes av svært mange bransjer. Dette kan erstatte giftige kjemikalier i produkter som brukes av alle.

Parallelt med den økte satsningen, og byggingen av en stor fabrikk i Frankrike, ønsket Circa Group en ny visuell identitet og en tydeligere merkevarehistorie. En historie som forklarer hvem de er, hva de gjør og hvilken endring de ønsker å skape i verden. Samtidig trengte de en sterkere og mer profesjonell og global visuell identitet.

Hill+Knowlton vant oppdraget, og oppdraget ble ledet av det norske kontoret i samarbeid med Hill+Knowlton i London.

Circa er en gamechanger

I dagens marked er det kritisk for selskap å ha et tydelig formål. Hvorfor finnes dem, hvorfor skal folk jobbe for dem, og hvordan skal kunder og interessenter engasjere seg i selskapet? I arbeidet med merkevarehistoren jobbet vi samtidig med å formulere det øverste formålet til Circa. Vi fant vi fort ut hvilken ‘gamechanger’ Circa kan bli for den massive petroleumsbransjen. Verden roper etter mer bærekraftig alternativer til oljebaserte produkter, og det blir vedtatt flere og flere reguleringer som forbyr ulike petrokjemiske produkter. Circa har et svar på dette. De har noe som kan endre kjemien i produkter til det bedre, og endre den for alltid.

Det var det vi kom frem til da vi la frem essensen i merkevarehistoren vi utviklet: «Circa is changing chemistry for good». Dette ble både deres øverste formål, og setningen de bruker eksternt. Denne setningen er nå varemerkebeskyttet i alle land Circa opererer.

Circa kommer til å skape ringvirkninger  

Circa utvikler kjemikalier som kommer til å endre måten vi kan produsere mer bærekraftige produkter, mat og medisiner. Et produkt man ikke ser i sluttproduktene de inngår i, men som endrer ting på molekyl-nivå.

Circa skaper ringvirkninger. De gjør det mulig for andre å bli mer bærekraftige gjennom å bytte ut petrokjemiske løsemidler med biokjemiske, uten å forringe kvaliteten på sine produkter.

Det å være en «usynlig» muliggjører la vi mye vekt på i den nye visuelle identiteten vi lagde. Istedenfor å vise molekyler og kjemi, viser vi sluttprodukter disse nye kjemikaliene kan påvirke til det bedre. I utviklingen av den visuelle profilen samarbeidet kreativ leder i Norge og kreativ leder i UK sammen med både norske og britiske designere.

Vi er stolte av å ha vært med å hjelpe Circa til å bli tydeligere, mer forståelig og mer attraktiv – for disse kommer til å endre kjemien i verden til det bedre.

Les merkevarehistorien og se mer av profilen på den nye nettsiden vi utviklet: circa-group.com

Sector: Energi + Industri, Teknologi
Specialist expertise: Kreativitet + Kampanje | The Studio, Innhold + Publisering, People + Purpose
Office: Oslo