Norad: Verdens viktigste mål

Høsten 2020 gjennomførte vi kampanjen Verdens viktigste mål på vegne av Norad. Målet var å øke hele Norges kjennskap og kunnskap til bærekraftsmålene. Suksessoppskriften lå i at vi skapte et konsept som trigget til brukeropplevelse og deltakelse. 

I 2020 fikk vi følgende oppgave av Norad: Å lage en landsdekkende kampanje med mål om å øke kunnskapen om bærekraftsmålene i befolkningen.

I Norges befolkning er kjennskapen til målene høy. I tillegg ønsker 8 av 10 nordmenn å leve mer bærekraftig. Halvparten mener at egne handlinger har en påvirkning på bærekraft.

Likevel var det få som faktisk hadde kunnskap om de konkrete målene; mange kunne ikke nevne et eneste mål da de ble spurt.

Idé og gjennomføring 
Løsningen ble å gjøre bærekraftsmålene mindre globale og mer personlige. Budskapet vårt ble: Det finnes et mål som tar vare på akkurat det du bryr deg mest om.  

I samarbeid med Opinion og inspirert av valgomater og personlighetsquizer, utviklet vi testen Verdens viktigste mål. Gjennom å svare på en rekke spørsmål knyttet til bærekraft og personlige holdninger, får du tildelt det målet som ligger nærmest ditt hjerte. På resultatsiden kan du blant annet bla deg gjennom fakta om målet og Norad-støttede utviklingsprosjekter.  

Vi brukte en bred kanalmiks for nå ut til befolkningen. Over 50 samarbeidspartnere fra næringsliv, organisasjoner og offentlig sektor brukte egne kanaler for å snakke om «sine» bærekraftsmål og oppfordre ansatte til å ta testen. 

Etter hvert fikk vi et enormt datagrunnlag fra tusenvis av nordmenn som tok testen. Basert på dette, optimaliserte vi budskap til bestemte målgrupper basert på alder, kjønn og sted. Resultatet ble over 900 skreddersydde annonser for sosiale medier, programmatiske bannere og pre-rolls. I tillegg hadde vi en annonsørepisode i podkasten Forklart. Testen ble også omtalt i flere medier, blant annet i beste sendetid på God Morgen Norge. 

Resultater 
I dag har over 110.000 nordmenn fullført testen og fått sitt personlige bærekraftsmål. 

Konverteringen på nettsiden har vært skyhøy med over 51 prosent. Gjennomsnittlig besøkstid er på over 11 minutter for de som har gjennomført testen. Annonsene er blitt vist over 46 millioner ganger med en rekkevidde på over 9 millioner.   

Tall fra pre- og postundersøkelser viser at kunnskapen har økt hos de som har sett kampanjen: 

  • 70 prosent kan nevne ett eller flere bærekraftsmål 
  • Forståelsen knyttet til målene har økt med 16 prosent  
  • Forståelse av at målene angår dem personlig har økt med 14 prosent 
  • Positiviteten til målene har økt med 10 prosent