Du har sett dem overalt det siste halvåret – budskap i sosiale medier fra selskaper, myndigheter og organisasjoner som påstår at de «er der for deg» med oppfordringer om å «stå sammen» og «bidra i dugnaden». Men hva skjer egentlig når mottakerne får det samme budskapet fra mange ulike hold?

De siste tallene fra Ipsos viser at 65 prosent av oss har sett koronarelatert reklame og kommunikasjon, men mindre enn 20 prosent klarer å koble budskapet til en konkret avsender eller merkevare. Ipsos beskriver det som «The Covid Sea of Sameness».

Aller verst går det for dem som i tillegg velger en videostil med tett bildeklipping og voice-over. Faktisk er det bare åtte prosent sjanse for at filmen din havner blant topp tre avsendere som publikum husker hvis du velger denne metoden.

Sett det før? Folk flest er lei av intetsigende korona-budskap og klarer ikke skille avsenderne fra hverandre. Det bør enhver bedrift og merkevare ta på alvor.

Hva kjennetegner gode budskap i sosiale medier?
Det er fortsatt klassisk fortellerkunst som er det mest vellykkede grepet for å skape engasjement og økt kjennskap i sosiale medier – også når det gjelder budskap relatert til korona. Dersom du klarer å bruke både humor, følelser og dialog viser den siste innsikten at det er 50 prosent større sjanse for å havne blant topp tre avsenderne som publikum husker. Sjansen synker dramatisk dersom du bommer på, eller utelater et eller flere av disse.

Et annet smart grep du bør bruke for å øke kjennskapen til merkevaren din er det vi kaller for unike kjennetegn. Et unikt kjennetegn er noe som forbindes med en avsender, merkevare eller et produkt utover logoen, for eksempel «småsulten»-mannen i lilla kondomdress som vi kjenner fra Go’ morgen yoghurt-reklamene. De som lykkes med å etablere unike kjennetegn får betydelig bedre resultater i kjennskapsundersøkelser.

Gode eksempler på gode historier
Det finnes mange eksempler fra norsk reklamehistorie, for eksempel VG-klassikeren «Puppylove» og REMA 1000 sin «Doffen har dævva». Nå nylig har også Aftenposten slått på stortromma med reklamen «Skråsikker», og her i Gambit H+K har vi blant annet laget «Forspranget» for Worldskills Norway, «Det er en styrke å være mange» for YTF og «#Bokettersyn» for Regnskap Norge.  

Humor og korona – er det mulig?
Tilbake til nåtiden og det vanskelige koronabudskapet. Er det i det hele tatt mulig å snakke om korona samtidig som vi bruker humor? Svaret er ja, absolutt. Trikset er å ikke harselere med selve sykdommen, men heller knytte virksomheten eller produktet til noe gjenkjennelig og ufarlig, for eksempel munnbindbruk eller å treffe kompisene sine på telefon i stedet for i virkeligheten. Under følger to gode eksempler på videoer som treffer blink – begge med korona som underliggende premiss.

I Gambit H+K er vi eksperter på merkevarebygging. Ta gjerne kontakt med oss for en uforpliktende prat om hvordan vi kan bidra til å løfte din virksomhet.