Når Hill+Knowltons kreative leder, Morten L. Jacobsen trenger inspirasjon, tar han kontakt med kollegaer på andre siden av verden. 

En potet.

Slik beskrev det norske teamet en av sine kollegaer til sine britiske motstykker på Hill+Knowltons London-kontorer. Da ble det stor forvirring blant britene.

– Jeg måtte forklare dem at en potet betyr at man er allsidig og kan jobbe med det meste. Det synes de rett og slett var genialt. Så nå går de rundt på London-kontoret og bruker «potato» slik vi gjør det, smiler Morten.

Internasjonal sparring gir utbytte

Hill+Knowltons kreative leder er ikke i tvil om at selskapets sterke internasjonale forankring er en av deres største styrker. I over 80 land har H+K kontorer.

– Noe av det beste med denne jobben er at jeg når som helst kan slå på tråden og sparre med folk som jobber i helt andre kulturer enn vår egen. Da blir ideene ofte både friskere og kulere, forteller Morten, som overtok som kreativ leder for Hill+Knowlton Norge i fjor sommer.

En gang i måneden møtes kreative ledere fra ni forskjellige land digitalt. Da sitter Morten med folk fra blant annet São Paulo, Lisboa, Toronto og London og utveksler ideer og erfaringer. På daglig basis bruker man ofte en felleschat for å stille spørsmål og komme med tips, forteller Morten.

Alltid nye utfordringer

– Å ha tilgang til så mye kompetanse på tvers av landegrenser, er ikke bare spennende, men også veldig utviklende. Her i Norge har vi som mål å bygge ut den kreative avdelingen slik at alle skal få utbytte av H+Ks internasjonale nettverk, understreker han.

Morten leder også prosjekter med kunder fra andre land og kontinenter. Det er både lærerikt og utfordrende, forteller han.

– Man oppdager fort at ideer som vi tar for gitt at alle forstår, rett og slett ikke fungerer på grunn av kulturelle forskjeller. Det kan være enkle ting som hvordan folk hilser på hverandre eller kulturelle referanser man trodde var globalt kjent. Men det gjør det desto mer spennende også, sier han.

På utkikk etter nye talenter

Nå er målet å fortsette å bygge opp den kreative avdelingen i Norge. H+K er på jakt etter kreative talenter, blant annet en kreativ strateg, en kreatør og en juniordesigner, forteller Morten.

– Allsidighet og samfunnsforståelse er nøkkelord for hva slags medarbeidere han ser etter.

– Du må ønske å jobbe med mye forskjellig og være nysgjerrig på det som skjer rundt deg. Samfunnsforståelse og -interesse er helt avgjørende når man skal jobbe i H+K, forklarer Morten, og fortsetter:

– Det er stor aktivitet i selskapet for tiden og den kreative gjengen skal få mye gøy å bryne seg på fremover – både her hjemme og internasjonalt.

Tusj og tavle funker bra. Her skal det utvikles ideer til en film som skal ut til 35 000 ansatte verden over for en av kundene våre. Animatør Frank Jerry Bjerkeset Acosta (til venstre) viser en idé til kreativ leder Morten Lervaag Jacobsen.