Demokraten Alexandria Ocasio-Cortez (AOC) er populær blant liberale amerikanere, og er et ungt tilskudd i Representantenes hus i Washington, D.C. Den tidligere bartenderen er kjent for å appellere til yngre velgere, og får ros for sin digitale forståelse. Nettopp det kan få store konsekvenser på valgnatten. Hva er det hun gjør som er så bra?

Foto: Dimitri Rodriguez, via Wikimedia Commons

Braksuksess på Twitch
Det nyeste eksempelet er fra oktober i år da AOC holdt sin første livestrømming på Twitch – en populær videostrømmingsplattform for unge. På et tidspunkt var det så mange som 435 000 seere innom for å se på Ocasio-Cortez spille det populære spillet «Among Us». Seertallene var dessuten nokså stabile gjennom hele strømmingen, ifølge tall fra Twitch Track.

Til sammenligning er rekorden på én stream 628 000 seere og den ble satt da den verdenskjente artisten Drake spilte «Fornite» mot en kjent gamer. AOC brukte anledningen til å minne seerne på å bruke stemmeretten sin ved det kommende presidentvalget. 

Her kan du se sendingen på Twitch TV.

Grønnsaker, helsereform og feminisme
AOC byr på seg selv også i kanaler som Instagram. Hun bruker mye tid på å ta med følgerne sine behind the scenes i Kongressen, forklarer hvordan lovgiving blir til og hvordan politiske prosesser foregår. Alt for å gjøre politikk forståelig og engasjerende for sine 7,2 millioner Instagram-følgere. Hun har en dyktig måte å kombinere hverdagsglimtene med politiske budskap – i tillegg til å bygge en personlig karakter som er jordnær og inspirerende. Hun inviterer oss også ut til parsellhagen sin i Washington, D.C. der hun forteller om helsereform og Green New Deal mens hun vanner plantene. Når hun lager middag har hun live Q&A-sessions fra kjøkkenet.

Nylig var Cortez også med i kvinnemagasinet Vogue sin enormt populære YouTube-serie om skjønnhet og hudpleie. YouTube-kanalen har nesten 9 millioner faste abonnenter, og videoen med Cortez har blitt sett over 2,6 millioner ganger. Her viser hun hvilke produkter hun bruker for å rense ansiktet og hvordan hun legger rød leppestift når hun vil føle seg ekstra selvsikker på jobb.

Og sistnevnte er stikkordet for hele hensikten bak videoen. Her snakker hun nemlig også kjernesaker; om hvor viktig det er at kvinner står opp for seg selv og tør å engasjere seg. Dette er en viktig sak for flere av hennes velgere, og ikke minst spot on for tidsånden vi lever i.

Færre enn 50 % av unge amerikanere stemmer 
OK, så AOC er flink til å bruke Instagram og YouTube, men hvor viktig kan det egentlig være? Svært få unge mennesker i USA bruker stemmeretten sin. Færre enn halvparten av amerikanere mellom 18 og 29 år stemmer, og plasserer dermed USA på bunnen av statistikken over land som engasjerer unge velgere.

Det er en utfordring, og for både republikanere og demokrater vil det utgjøre en enorm forskjell om de klarer å engasjere sine unge velgere. Særlig i de viktige vippestatene Michigan, Pennsylvania og Wisconsin, som kostet Hillary Clinton seieren. Her kan noen tusen stemmer ha store ringvirkninger. Ikke rart at AOC og Demokratene er aktive i alle kanaler for å engasjere og informere unge, liberale stemmer.

Politikk vs. popularitet
Politikk handler i større grad om en politikers likbarhet og personlighet. I Netflix-dokumentaren om Hillary Clinton snakker det tidligere kampanjeteamet om at én av grunnene til at Hillary tapte presidentvalget var at amerikanere flest ikke kunne relatere til henne.

Det er her makten i sosiale medier ligger. Kanalene gir politikerne muligheten til å vise frem og bygge en personlighet og en nærere dialog med velgerne sine. AOC er mer enn en partirepresentant, hun er en politiker som unge mennesker kan kjenne seg igjen i.

Vil Ocasio-Cortez klare å få de unge til valgurnene? Svaret får vi (trolig) 4. november, og du er hjertelig velkommen til å følge innspurten sammen med oss og vårt ekspertpanel. Meld deg på Gambit H+Ks digitale valgvake her.