Alle gleder seg til koronapandemien er over, men kanskje kommune-Norges kommunikasjonsrådgivere aller mest.

Denne saken ble først publisert i Kommunal rapport.

De har stått i førstelinja når befolkningen har hatt et umettelig behov for informasjon, og når viktig informasjon fra stat skal videreformidles til alle med «korona-fatigue». Nå gjenstår bare ett siste hinder: Vaksinekommunikasjonen

Vaksineringen har startet

Vi er fortsatt ikke ferdige med pandemien, men 2021 byr på vaksineprogrammer for alle nordmenn. Først beboere i sykehjem og utvalgt helsepersonellgrupper, og til sommeren skal de store «massene» vaksineres. Det betyr at norske kommuner skal i ilden nok en gang og kommunisere vaksineplanen til befolkningen. Da er det relevant å spørre seg: Hva fungerte forrige gang og hvilke nye utfordringer står vi overfor nå?

Sosiale medier er en viktig del av kommunikasjonsbildet

En av erfaringene fra kommuneundersøkelsen viste klart og tydelig at sosiale medier er en viktig del av kommunikasjonsbildet. Det ble raskt klart for flere av kommunene at informasjonen på hjemmesiden ikke var nok for å nå ut til alle målgruppene i befolkningen.

Derfor ble sosiale medier ble brukt til å gi informasjon på mer kreative og engasjerende måter enn det som allerede sto på kommunens hjemmeside. Innholdet som ga best resultater var mer personlig, hadde glimt i øyet og enkelt språk. Det ble lagt mer vekt på atferd enn konstant oppdatering på smitte. Humor ble også brukt i større grad for å skape engasjement.

Slik lyktes kommunene med sosiale medier under koronakrisen.

Mange erfarte også at det å bruke flere kanaler krever mer enn klipp og lim. Å tilpasse formelt innhold og retningslinjer til et vell av uttak er både tidkrevende og vanskelig. Kanalforståelsen var viktig når en artikkel på nettsiden måtte deles opp og tilpasses andre formater og målgrupper. Blant annet med kortere tekster, en annen språklig tone, videoer, infografikk og strømmede pressekonferanser og informasjonssendinger. De som hadde etablert en sosiale medier-strategi lyktes med kanalmiksen og opplevde at innbyggerne responderte godt.

Falske nyheter er en trussel

Men det er flere ting kommunene må ta høyde for: Konspirasjonsteoriene og de falske nyhetene. Vaksinemotstanden er allerede reell for mange.

Konspirasjonsteorier har spesielt gode levekår når folk er redde, usikkerheten rår og informasjonen er begrenset. Sosiale medier er ofte grobunnen for konspirasjonsteorier, men også et sted de kan bekjempes. I et kommunikasjonsarbeid er det viktig å etablere kommunens nettsider og sosiale medier som stedet for troverdige, sanne nyheter. Jo før, jo bedre!

Falske nyheter kan ramme hvem som helst. Les våre tips til hva du kan gjøre når løgnpøblene er ute på tokt.

Innspurten gjenstår

Håndteringen av korona-pandemien har av mange blitt beskrevet som et maraton. Nå er vaksinasjonsprogrammet for «hvermansen» rett rundt hjørnet og vi går inn i den siste innspurten.

Jobben for kommunikasjonsrådgivere i Norges kommuner blir nå å sørge for at befolkningen mottar det viktige og riktige budskapet om vaksinen. For å få informasjonen ut til alle, engasjere og bli husket, må du klare å bruke kanalmiksen godt. Det betyr å være til stede på kanaler der folk bruker mye tid. På godt og vond er det oftere at de kanalene er Facebook og Instagram enn kommunens nettsider. 

Trenger du hjelp med å lage en sosiale medier-strategi, innhold eller hjelp til å håndtere et høyt medietrykk i en periode? Ta kontakt med oss.