«Alle» vil ha Playstation 5, men ingen får kjøpt den. Det kan bety penger i kassa for spillgiganten Sony i det lange løp, takket være pandemi, «memes» og dårlig PR.

Mange har nok fått med seg lanseringen av spillkonsollene Playstation 5 og Xbox Series X/S på tampen av fjoråret. Etterspørselen var enorm, spesielt for førstnevnte, noe som resulterte i hinsides videresalgspriser og lange ventetider.

Selv om det naturligvis har vært uheldig for produsentene på kort sikt, kan det fort vise seg å ha vært en utilsiktet genistrek i det lange løp – i hvert fall for Sonys Playstation.

Permitterte og frustrerte gamere

Japanske Sony klarte ikke å produsere i nærheten av nok spillkonsoller til lanseringsdato. Årsaken er etter alt å dømme koronapandemien, som både har skapt økt etterspørsel og produksjonsutfordringer for leverandørene. Frustrerte kunder har tatt til aviser og sosiale medier fordi de ikke har fått konsollen de har ventet på. Mange som trodde de skulle få konsollen i november i fjor, kan nå måtte vente helt til sommeren.

Slik brukte Biden og Trump apper til å hente velgere før det amerikanske valget.

Selv om det i utgangspunktet kan fremstå som dårlig PR for Sony, er det allikevel med på å skape et bilde av at Playstation 5 er konsollen «alle vil ha, men ingen får tak i». Dette er et velkjent markedsføringstriks vi kjenner fra blant annet Apples iPhone-lanseringer. Tilsiktet eller ikke, kan altså Sonys produksjonsutfordringer komme selskapet til gode i lengden.

Forventninger og antiklimaks

Det som er unikt med denne lanseringen, sammenlignet med tidligere konsollgenerasjoner, er hvordan sosiale medier og «memes» spiller inn. Reaksjonsvideoer av folk som pakker opp sin Playstation 5 til jul får millioner av visninger på Instagram. Det gjør også videoer av folk som pakker opp tomme esker. Både glede og skuffelse har blitt god reklame for Sony. «Memes» om ventetiden til Playstation 5 er også blitt vanlige å se på sosiale medier.

Unge bruker TikTok til å påvirke hverandre politisk.

For Playstations del kan det være likeså greit at mange nå kun lever med en forventning og en illusjon av hvilken glede konsollen vil gi. Realiteten er at det ikke er så voldsomt mange spill å spille på den nye konsollen, fordi mange av spillutviklerne ikke har klart å fullføre de nye spillene til lanseringsdato. Spillerne står med andre ord overfor et potensielt antiklimaks.

Det Sony og Playstation nå har oppnådd er at hundretusenvis, om ikke millioner, av mennesker går og tripper etter å få kjøpt Playstation 5. Det kan ha dobbel positiv effekt. For det første får Sony og spillutviklerne tid til å få ferdig spillene. For det andre vil det nok gi en form for «confirmation bias», i form av at alle som nå har investert så mye ventetid ikke vil tillate seg å bli skuffet når de får den.

Så gjenstår det å se om etterspørselen er den samme når Sony endelig klarer å få flere konsoller i butikk, noe som fortsatt kan bli noen måneder til. For deres del bør de nesten håpe at koronapandemien og nedstengingene fortsetter en stund til, da det har vært svært lukrativt for spillindustrien. Det finnes nok noen som mener at det er de som står bak viruset, men slike spekulasjoner tror jeg vi skal la ligge. I hvert fall for i dag.