–Jeg har alltid hatt et mål om ikke være A4. Det er småbarnslivet, rekkehuset og Kia stasjonsvognen gode, eh, eksempler på, forteller Morten Lervaag Jacobsen, som er fersk kreativ leder i Gambit. Utover å oppnå målet sitt har Morten 7 års erfaring som kreatør i reklamebransjen og 5 år som seniorkreatør i Gambit H+K.

Egenskapene som kreves for å lykkes som kreativ leder
– Som fersk kreativ leder, så er planen min å finne ut av det. Kan vi snakkes senere?
Uansett vil jeg tro at nysgjerrighet er en av de aller viktigste egenskapene. Å ha en evne til å interessere seg for, og forstå, ulike personligheter, kompetanser og fagfelt og skape kreative koblinger som ennå ikke eksisterer. Koblinger som gir energi, løser utfordringer og engasjerer publikum!

Drømmekunden
– Kommer ikke på én drømmekunde, men synes det er ekstra stas med kunder som jobber for noe samfunnsnyttig, har trua på at kreativitet er en av nøklene for å få det til og ressurser til å investere i spennende ideer.

Et godt kommunikasjonsråd
– Slapp av og ikke ta seg selv eller det man jobber med så høytidelig. Det er deilig å vite at verken man selv, eller det man driver med er i sentrum av universet. Det gjør at man kommuniserer med lavere skuldre, og da kommuniserer man som oftest også mye bedre.

Spis middag med en kjent person – død eller levende
– Bill Bernbach. Hadde vært veldig stas å lytte til hvordan han klarte å få med seg kunder og kolleger på det som ble «den kreative revolusjonen» i reklamebransjen.

Favorittfilm
– Tror jeg må si Nattsvermeren. Er svak for thrillere og dypdykk i menneskesinnet. Men siden dette er et fagintervju må jeg også nevne «Thank you for smoking» – Jobber man i PR-bransjen uten å ha sett denne, så har du fredagskvelden planlagt.

Drømmereise
– Jordas atmosfære. Må være den største utsikten man kan oppdrive.

Beste sitat
– Er ikke noe sitat-fyr, men er veldig svak for treffende ordspill og der finnes det ingen favoritter siden timing er alt

I Gambit H+K har vi mange rådgivere med ulik bakgrunn og interesser. Gjennom disse korte profilintervjuene kan du bli bedre kjent med oss.