Europadirektør i Hill+Knowlton Strategies, Melanie Faithfull Kent, sier «smooth is dull», når vi snakker om internasjonalt samarbeid. Vi bør heller omfavne en grad av friksjon og kollisjon ettersom det gjerne er her innovasjon oppstår .Det er nettopp dette som skaper merverdi for våre kunder – på tvers av markeder.

Det er mye snakk om de positive effektene av å være et internasjonalt selskap. Du har en omfattende internasjonal bakgrunn og rolle i Hill+Knowlton. Hva er fordelen ved å jobbe tettere på tvers av markeder og landegrenser?

-Internasjonale prosjekter er fine anledninger til å få ut det beste av oss, slik at vi kan levere et solid produkt til kundene våre. Samtidig knytter det våre ansatte tettere sammen, det gir læring og vi vokser både individuelt og profesjonelt. Mangfoldet vi får i disse prosjektene skaper også de rette forholdene for god, kreativ tenkning. Vår Hill+Knowlton-metodikk gir felles rammer og gjør det lettere for alle å komme med ny innsikt og ideer. Dette vet vi kundene verdsetter.

Som med alle store selskaper og forretningsnettverk, er det alltid et spørsmål om hvordan man mest effektivt kan utnytte mangfoldet i organisasjonen for å skape best mulig resultater for kundene. Hvordan kan vi bli mer «smooth» når vi utnytter vårt europeiske og internasjonale nettverk?

-Det er reelle utfordringer i et internasjonalt samarbeid. Samtidig synes jeg ikke «smooth» nødvendigvis bør være det endelige målet vi streber etter. Hvis du alltid jobber mot «smooth», vil du ende opp med kjedelig. Som selskap og nettverk tror jeg vi drar nytte av en viss grad av friksjon. Det å skape et rom ideer kan kolliderer gjør at innovasjon og nye ideer oppstår. Vi ønsker å skape en arena for tenkning. Å være et internasjonalt selskap der alle er like, og hvor effektivitet trumfer alt annet, er ikke den rette arbeidsmetoden for oss. Vi ønsker ikke å være en fabrikk eller en produksjonslinje.

Du må forholde deg til alle Hill+Knowltons europeiske kontorer. Det må gi deg litt innsikt i de forskjellige markedesdynamikkene og hvordan de samhandler. Hvilken rolle ser du at Norge spiller i en europeisk og global Hill+Knowlton-kontekst?

-Norge er et nordisk anker for Hill+Knowlton, hvor utgangspunktet er et marked med gode resultater, flotte mennesker og innovative kunder som skiller seg positivt ut. Det gir stabilitet og muligheter til nettverket generelt. Det vil vi fortsette å bygge videre på. Norge er allerede et knutepunkt for innovasjon, med spennende forretningsmuligheter, ideer, og ikke minst dyktige kolleger som hele nettverket drar nytte av.

Hill+Knowlton er det eneste PR- og kommunikasjonsfirmaet i Norge som virkelig er globalt. I tillegg til det, har vi mer enn 80 kontorer i mer enn 40 land. I hvilken grad er det internasjonale aspektet et «selling point» for Hill+Knowlton som arbeidsgiver?

-Hill+Knowlton er et globalt nettverk som gir deg en inngang til mennesker, ideer og innsikt fra alle de landene og byene der vi er til stede. Nettverket er kontinuerlig i utvikling når vi jobber sammen og utveksler ideer. Vi har mentororrdninger, fag- og sektor grupper og ulike fellesskap. Dette bringer sammen mennesker med felles interesse for å lære eller utveksle ideer. Det gir oss et konkurransefortrinn når du vet at Portugal, Polen eller Frankrike bare er en telefonsamtale unna. Som ansatt er dette et spennende arbeidsmiljø man kan vokse i.

På hvilke måter drar våre kunder nytte av det internasjonale Hill +Knowlton-nettverket?

-For våre kunder er det som å abonnere på et treningsmedlemskap. Du kan gå til treningsstudioet nærmest deg, men du kan også bruke de andre treningsstudioene som er tilgjengelige over hele verden, hvor du får tilgang til spesialiserte personlige trenere og skreddersydde løsninger når du ber om det. Det er viktig for oss å gjøre kundene oppmerksomme på dette alternativet og måtene vi kan imøtekomme deres behov på over hele verden: På tvers av kulturer, land, sektorer og kontinenter. Det er det H +K handler om for meg – og det er vår One H+K-filosofi. Men akkurat som treningsmedlemskap, er nøkkelen å dukke opp og bruke det. Hva er vitsen med å ha medlemskapet hvis du aldri bruker det?

Du har reist ofte til Norge de siste ti årene. Hva liker du best med å besøke Norge?

-Det jeg liker best med Norge og nordmenn må være den kombinasjonen av ydmykhet og det å være direkte. Når jeg skryter av Norge, svarer nordmenn ofte med å fremheve det dårlige været eller andre negative sider. Men jeg forholder meg aldri til det negative. Jeg elsker dette stedet! Det er rent, velfungerende, med flott arkitektur og fantastisk mat. Det er et vakkert og ærlig land, så det er kanskje bare deres måte å bagatellisere hvilket flott sted Norge faktisk er. Men en ting jeg ikke skjønner meg på, er brunosten! Hva er greia?