Hill+Knowlton Strategies har i de siste ukene hatt tre interns; Jens Forsund, Mina Vinje og Marius Andersen. Vi har tatt en prat med dem om hvordan det er å være intern hos oss.  

Alle tre ble først kjent med Hill+Knowlton Strategies under studentrekrutteringen høsten 2022, og Minas første møte H+K ble på våre egne kontorer i Via Vika på PR-kvelden for studenter.  

– Jeg må innrømme at hovedgrunnen til at jeg dro på PR-kvelden var at andre venner skulle dit og sa det var gratis mat og drikke. Men jeg ble nysgjerrig og interessert i bransjen og arbeidsoppgavene, og i løpet av kvelden ble jeg overbevist om at jeg burde søke, sier Mina. 

Jens møtte H+K for første gang på karrieredagen på NHH og det var en samtale på stand som åpnet øyene hans for kommunikasjonsbransjen.

– Jeg fikk en åpenbaring på karrieredagen. Jeg innså da at det fantes jobber der ute som ikke involverte revisjon og/eller finans. Jeg snakket med flere ulike byråer på stand, men H+K representant var i særklasse når det gjelder varme og imøtekommenhet, sier Jens.  

Godt fellesskap
Jens har nylig begynt internshipet sitt, mens Marius og Mina har vært her noen uker alt. Vi spør Jens hva inntrykket hans av H+K som arbeidsplass er hittil.   

– Da jeg kom på jobb første dag ble jeg tatt varmt imot av en fadder som tok ansvar for meg. Det mener jeg har bidratt til en veldig god start på internship-perioden, sier Jens.  

Både Marius og Mina legger til at fadderordningen har bidratt til at de følte seg velkommen og ivaretatt fra starten.  

– Jeg ble tatt veldig godt imot. Min fadder var hele tiden til stede og hjalp meg med det jeg trengte, samtidig som jeg ble satt rett på oppgaver som gjorde at jeg følte meg som en ressurs fra start, sier Marius.  

– Noe av det beste med å være intern hos H+K, er at man fra start blir ordentlig inkludert i både det faglige og sosiale miljøet. Alle har vært utrolig imøtekommende, åpne og inkluderende, sier Mina.  

Fra Finn reven til forsvarspolitikk 
Alle tre trekker frem noe av det mest spennende og lærerike med å jobbe i byrå er variasjonen i arbeidsoppgaver, kunder og fagområder man jobber med.  

– Jeg har blitt overrasket over mangfoldet av selskaper og bransjer man jobber med, sier Mina.  

– Jeg har rukket å gjøre mye forskjellig allerede. Jeg har blant annet bistått i strategisk arbeid, gjort konkurrentanalyser, kommet med innspill til podkasten vår, skrevet pressemeldinger for kunder, samt samlet og strukturert data for å bistå en kunde med employer branding, sier Jens.  

Marius forteller at han har fått jobbe mye med politikkoppgaver samtidig som han har blitt utfordret på andre områder, noe han trives veldig godt med.

– Jeg har bakgrunn fra politikken, så det er naturligvis mye politikk som har vært mine arbeidsoppgaver, men jeg har blitt utfordret på andre områder og fått føle på hvor allsidig kommunikasjonsbransjen kan være. En dag skriver man om forsvarspolitikk, den neste dagen er man på arrangement for Rusken og har aktiviteten «Finn reven», sier Marius.  

Til slutt, har dere tips til andre studenter som vurderer å søke? 

– Det er et veldig bredt spekter av kompetanse på huset, og man driver med veldig mye forskjellig. Noen er gode på politikk, andre er ypperlige på design og kreativt arbeid, mens andre igjen er gode på journalistikk og skriving. Det er mange folk å lære masse av, noe som motiverer til læring. Det er varierte arbeidsoppgaver, så hvis man ikke forstår helt hva kommunikasjonsfaget faktisk innebærer, anbefaler jeg å forsøke, sier Jens.  

Man har ingenting å tape på å søke! Om man får tilbud om et internship kommer man til å lære masse, i tillegg til å få være med på det som skjer utenfor jobb, som for eksempel fredagspils og «Ung i komm.», sier Marius.  

– Jeg hadde aldri sett for meg å jobbe i et kommunikasjonsbyrå, kanskje fordi jeg ikke visste helt hva det innebar. Nå tenker jeg at den beste måten å lære om bransjen er å bli kjent med den, og med 8 uker tilbakelagt hos H+K har jeg fått se hva byråhverdagen har å by på, avslutter Mina. 

 

Kort om Mina Vinje
Alder: 26
Fra: Våler i Østfold
Utdanning: Tar bachelor i statsvitenskap på UiO
Derfor elsker jeg kommunikasjonsfaget: Det er både spennende og viktig. Hvordan et budskap kommuniseres har så store konsekvenser for etterlatt inntrykk hos mottakeren. Likevel har jeg inntrykk av at konsekvensene av vanskelige eller uklare budskap ofte blir undervurdert. Spesielt av politikere. Det hjelper ikke å ha god politikk og en viktig sak om velgerne ikke forstår hva du sier.  
Kort om Marius Dubland Andersen 
Alder: 21
Fra: Vennesla, Agder
Utdanning: Studiespesialerende på VGS
Derfor elsker jeg kommunikasjonsfaget: Fordi det er så vanvittig omfattende! Jeg føler jeg får brukt det jeg allerede kan, samtidig som jeg lærer meg noe nytt hver gang jeg er på jobb. 
Kort om Jens Førsund
Alder: 26 år
Fra: Kolbotn
Utdanning: Jeg har en bachelor i samfunnsøkonomi fra Universitetet i Bergen og en bachelor i økonomi og administrasjon fra NHH. Til høsten begynner jeg på femteåret i strategi og ledelse, også ved NHH. Jeg har også ett år på Voss folkehøgskole, som var peak i min utdannelse. 
Derfor elsker jeg kommunikasjonsfaget: Alt er kommunikasjon.  
Om internship hos Hill+Knowlton Strategies: 
Varer 6-8 uker på kontoret vårt i Oslo.
Søknadsprossesen skjer i forbindelse med vår studentrekruttering på høsten.