Overskrifter om strømpriser vil fortsette å prege nyhetsbildet i tiden fremover. Vi vil få historier om eldre som fryser og ikke våger å skru opp varmen, og familier som sliter med å betale regningene.

En ting er derfor sikkert: Alle aktørene i strømbransjen kommer til merke søkelyset fra medie-Norge denne høsten og vinteren. Og forbrukerjournalistene kommer til å sette klikkrekorder med sine saker om strømprisen.

Det kan gi muligheter til å sikre seg nye kunder, men også til å tape omdømme og svekke sin posisjon. For aktørene er det viktigere enn noen gang å være forberedt når telefonene fra journalistene kommer. For det vil de gjøre.

Her er noen tips for å være best rustet for vinteren:

  • Hva gjør du når journalistene ringer? Har du ikke en plan for dette, bør du få den på plass nå.
  • De mest skadelige sakene for omdømme blir ofte forsterket av måten selskapene svarer på. Sett opp flere scenarier på saker som kan dukke opp. Finn den responsen som begrenser risiko for omdømmetap.
  • Hvor sårbar og utsatt er ditt selskap for negative mediesaker? Få noen til å ta et blikk utenfra for å avdekke svake punkter. Gjør tiltak for å redusere risiko.
  • Gå igjennom avtalene dere tilbyr. Journalistene vil lete etter de dårligste og dyreste avtalene. Ta grep så dere slipper saken «tilbyr Norges dårligste strømavtale».
  • Sjekk om avtalevillkårene er tydelige. Kan de oppleves som villedende? I så fall – ta grep.
  • Er alle avtalene dere tilbyr i tråd med regelverket. Ta en ekstra sjekk! Flere har måtte endre etter at journalister har påpekt feil.

Erik Molland har vært redaksjonsleder og reporter i TV 2 hjelper deg og har erfaring som journalist i NRK, Dagsavsien og P4 i mer enn 20 år.

Peter Schwarz har vært kommunikasjonssjef i industri- og teknologikonsernet Lyse, og har vært pressekontakt og ansvarlig for kundekommunikasjon på energiområdet.