Regnskap Norge | #Bokettersyn

Regnskapsbransjen står overfor store omveltninger i nær fremtid. Økende automatisering og oppblomstringen av nye gjør-det-selv-programmer legger et stadig sterkere press på regnskapsførernes rolle.

Budskapet om at «du ikke trenger regnskapsfører» resonnerer godt i et kostnadsfokusert marked – spesielt blant yngre bedriftseiere og gründere. 

Regnskap Norge er er profesjons- og bransjeforeningen for autoriserte regnskapsførere i Norge. De ønsket en kampanje for å støtte opp om medlemsbedriftene og øke synlighet og kjennskap for Regnskap Norge. Det kreative konseptet skulle nyansere oppfattelsen av at man klarer seg uten regnskapsfører og posisjonere regnskapsføreren som en av de viktigste rådgiverne i en bedrift. 

Målrettet kampanje
Mange gjør-det-selv programmer reklamerer med at det å føre regnskap i appen er like enkelt som å surfe på sosiale medier. Selv om du er en superdigital bedriftseier krever et regnskap noe mer. Overlater du regnskapet til en maskin står du helt alene, også hvis skatteetaten banker på døra. 

Vi laget en serie filmer for sosiale medier der en ung blogger/influencer får bokettersyn av skattemyndighetene. Filmene skildrer humoristisk hvor enkelt det er å gjøre feil i regnskapet, når man ikke har spesialkompetanse på området. Filmene ble publisert på Facebook, Instagram og LinkedIn med målrettet annonsering mot gründere og bedriftseiere og økonomiansvarlige i SMB-selskap. 

10 000 lenkeklikk 
Kampanjen skapte mye engasjement og svært gode resultater for Regnskap Norge. De to første filmene hadde en rekkevidde på ca. 1,5 millioner visninger og har drevet over 10 000 lenkeklikk til Regnskap Norges nettside. 10 % av alle som har blitt eksponert for filmene har valgt å se hele videoen. Da lengden på hver film er over ett minutt tyder dette på at innholdet treffer svært godt i målgruppen. 

Sector: Teknologi, Bank + Finans
Specialist expertise: Adferdskommunikasjon , Markedsføring
Office: Oslo