WorldSkills Norway: Forspranget

De siste to årene har Gambit H+K laget flere kreative og effektive kampanjer for WorldSkills Norway – blant annet et gameshow skreddersydd for Facebook.

WorldSkills Norway (WSN) er en ideell organisasjon som jobber for å øke interessen for, og kvaliteten på norsk yrkesutdanning. 

Et forsprang å velge yrkesfag
I forbindelse med Yrkesfagenes år 2018 ønsket WSN en informasjonskampanje for å heve yrkesfagenes status, og sikre at flere ungdommer satt yrkesfag på førsteplass når de valgte videregående skole.

Innsikten vår viste at ungdommer i stor grad lar seg påvirke av foreldre når de skal velge retning på videregående. Samtidig har foreldrene lavere kunnskap om, og flere negative holdninger til yrkesfag enn barna sine. Med andre ord ble det aller viktigst å nå foreldrene med budskapet vårt.

Kampanjekonseptet «Få et forsprang. Velg yrkesfag», viste alle fortrinnene du får ved å velge yrkesfag. Konseptet ble tatt ut i form av seks videoer på Facebook som var skreddersydd for foreldre mellom 35 og 55 år, samt et YouTube-samarbeid med tre profilerte youtubere, som fikk prøve seg i hvert sitt yrkesfag.

Gameshow på Facebook
På Facebook lagde vi gameshowet «Forspranget». Her er ungdommene programledere og konseptet gikk ut på at de quizzet foreldrene sine i fakta knyttet til yrkesfag. Dersom foreldrene svarte feil måtte de ta en straff, for eksempel å få støt, få klyper festet i ansiktet eller å spise en bolle med sitron. Deltakerne var «ekte» foreldre og barn.

Youtubere tester yrkesfag
I andre del av kampanjen satte vi tre profilerte youtubere sammen med tre unge fagarbeidere. I 2018 brukte 92 prosent av norske 12 til 17-åringer nettstedet ukentlig og vi ville skape innhold som målgruppen selv ønsker å se og bruke tid på.

Youtuberne ble valgt ut på bakgrunn av følgerskaren deres og ikke minst basert på om de var gode historiefortellere. Resultatet ble tre YouTube-filmer i reportasjestil som viser autentiske møter mellom forbildene og gode representanter for yrkesfag. Filmene er klippet og fargelagt av hver youtuber selv, og fokuserer på forspranget som intervjuobjektene har, sammenlignet med jevnaldrende. Alle videoene ble​​ publisert i youtubernes egne kanaler.

1,3 millioner visninger på Facebook
Videoene ble en stor suksess på Facebook, med nesten 1,3 millioner videovisninger. Over 38 000 personer likte, kommenterte, delte eller klikket på annonsene.

Totalt skapte kampanjen over 19 000 videovisninger med over 111 000 minutter i seertid, som viser at innholdet engasjerte følgerne. I gjennomsnitt så følgerne i 5,22 minutter på videoen, som er langt over det som er forventet på YouTube.

Søkertallene for 2019 viste for første gang at det var nesten like mange søkere til yrkesfag som til studieforberedende. En postundersøkelse viste en 28 prosent økning i antall foreldre med barn 13 og 15 år som mente at yrkesfag var en attraktiv karrierevei for sine barn.

Sector: Myndighetskontakt + Offentlig sektor
Specialist expertise: Kreativitet + Kampanje | The Studio, Markedsføring, Innhold + Publisering
Office: Oslo