UiO: Ting vi er stolte av
Morgensdagens studenter bruker ikke tradisjonelle informasjonskanaler, har nulltoleranse for irrelevant innhold og har alltid «ad-blockeren» på. Likevel lykkes UiOs rekrutteringskampanje 2020 med å skaffe rekordhøye søkertall.
Innsikten fra den årlige søkerundersøkelsen viser at Universitetet i Oslo scorer jevnt over høyt på de fleste rasjonelle parameterne for hva studenter er opptatt av. Kvaliteten på utdanningen, dyktige undervisere, gode utvekslings- og fremtidsmuligheter etc.
Slik lærte vi mer om målgruppen
Vi gjennomførte fokusgrupper med potensielle søkere og fikk bekreftet at UiO ikke har noe problem med å fremstå både seriøse og faglig tunge. Det de derimot scorer lavt på er de emosjonelle argumentene som kan bidra til at man gleder seg til å begynne på universitet. Studentene sier at de i stor grad lar seg påvirke av det personlige møtet med UiO, men at de ikke opplever at de ser dette i kanalene de bruker.
Målgruppen var motiverte søkere i aldersgruppen 18-22 år som engasjeres av, og som har forutsetninger for, et studieløp ved landets beste universitet, samt deres foreldre.
UiOs bredde og størrelse er det som gjør det unikt i Norge, men det er også en utfordring når vi skal kommunisere det nære og personlige. Vi tok tilbakemeldingene fra studentene på alvor og lagde en kampanje der vi løftet frem et spisset utvalg av de små tingene som gjør det ekstra bra å være student ved UiO.
Ting vi er stolte av
Kampanjen «Ting vi er stolte av» er en serie med morsomme, fargerike og stiliserte «video-teasere» om menneskene og mulighetene ved UiO. Videoene har visuell stil, lengde og format designet spesielt for sosiale medier, og en dramaturgi som treffer en målgruppe med ekstremt kort oppmerksomhetsspenn.
Kampanjen tar utgangspunkt i åtte utvalgte områder. Engasjerende undervisere, meningsfull læring, forskning som kan forandre verden, studenter som lærer på nye måter, lidenskapelig nerding og ikke minst det sosiale.
Vi utviklet en visuell profil basert på den fargerike, positive stilen som ofte blir brukt på Instagram og Snapchat, og 32 filmer på 10 sekunder. Alle filmene kom også i seks-sekunder versjoner som omgår annonse-skipping på plattformer som YouTube.
I samarbeid med mediebyrået er filmene distribuert gjennom målrettede videoannonser på Snapchat, Instagram, Facebook og YouTube. Innholdet i hver film ble kryssjekket mot interessene til ulike deler av målgruppen for å treffe potensielle studenter med rett interessefelt. Hver film leder inn til en landingsside på UiO.no der søkerne kan lese mer om menneskene og mulighetene og finne viktig informasjon.
Rekordmange søkere
Kampanjen var svært vellykket med 4,5 millioner videovisninger, 96 % dekning i målgruppen og over 30000 besøkende til UiO.no.
Tall fra samordna opptak viser at UiO hadde en økning på 16 prosent i antall søkere i 2020. Dette er nesten dobbelt så mange som det nasjonale gjennomsnittet. Veksten er også aller størst blant de yngste søkerne. Nasjonalt er økningen for denne gruppen på 11,5 prosent, mens UiO har 19,1 prosent flere søkere i denne aldersgruppen enn i 2019.






