Norad: Save Tropical House

Hva skjer med tropisk house-musikk hvis regnskogen forsvinner? Med kampanjen Save Tropical House ville Norad øke kunnskapen om sammenhengen mellom klimaforandringer regnskogen blant unge nordmenn.

Norad og Klima- og miljødepartementet ønsket å øke kunnskap om regnskogsprogrammet REDD+ og hvorfor bevaring av regnskog er et viktig klimatiltak. Målgruppen var nordmenn i alderen 18 til 30 år.

Tropisk regnskog er langt unna hverdagen til unge nordmenn og for å skape nærhet til tematikken måtte vi appellere til deres interesser. Vi valgte å gjøre det gjennom musikk, da innsikt viste til at streaming av musikk og musikkvideoer var noe målgruppen likte.

I tillegg til å være verdens største bistandsyter til bevaring av tropisk regnskog, er vi også verdens største eksportør av tropisk house-musikk, takket være artister som Kygo og Matoma. Men hva vil skje med tropisk house-musikk hvis den tropiske regnskogen forsvinner?

Sammen med komikerne Odd-Magnus Williamson og Henrik Thodesen dannet vi den fiktive tropiske house-gruppen R.E.D.D. De var livredde for at avskogingen skulle drepe deres levebrød, tropisk house-musikk. For å redde både sjangeren og regnskogen utfordret de unge nordmenn til å mikse ferdig en låt de hadde laget og bli «featuring DJ» på singelen «Save Tropical House».

Vi engasjerte musikkprodusentene Loveless, som laget en fengende tropical house låt som inneholdt kunnskap om regnskogen og et parti der det manglet tropiske lyder.

Gjennom målrettet markedsføring i sosiale medier, og ved bruk av varierte ambassadører, inviterte vi unge nordmenn over hele landet til en unik og innovativ spillopplevelse. Ved å svare på kunnskapsspørsmål om regnskogen låste de opp tropiske lyder som kunne mikses inn i deres egen tropiske house-hit. Hvert bidrag genererte et personlig albumcover og musikkvideo. Etter tre uker valgte juryen en vinner og finalesangen ble lansert på flere musikk- og videoplattformer.

Over 100 000 personer i målgruppen besøkte nettspillet i kampanjeperioden. Det beste bidraget ble lansert som låt og musikkvideo i flere plattformer og fikk over 1,3 millioner avspillinger i løpet av tre uker. Sangen ble inkludert i flere av de største norske Spotify-spillelistene og klatret til 4. plass på Spotifys Norway Viral Top 50-liste, foran hits som «Bængshot». Men viktigst av alt er at andelen unge nordmenn som nå nevner det å redde regnskogen som et viktig klimatiltak, økte med 600 prosent.

Kampanjen vant to gull i European Excellence Awards 2017 for beste «Website» og i kategorien «Sustainability & Environment».

Nettsiden ble designet og utviklet sammen med byrået Good Morning.

Har du et produkt eller en tjeneste du ønsker å markedsføre, eller vil du styrke omdømmet til din bedrift? I Gambit H+K er vi eksperter på kreative kampanjer. Ta kontakt med oss for en uforpliktende prat om hva vi kan hjelpe deg med.

100.000

personer besøkte kampanjesiden og lærte om regnskogen mens de mikset sin egen låt.

1.300.000

strømminger av vinnerlåten. Sangen klatret til fjerdeplass på Spotifys visale top 50-liste.

600 %

økning i antallet unge nordmenn som nevner  å redde regnskogen som et viktig initiativ.

Sector: Myndighetskontakt + Offentlig sektor
Specialist expertise: Kreativitet + Kampanje | The Studio
Office: Oslo